Mazury cud natury

Tym razem droga zaprowadziła nas na Mazury

Województwo warmińsko-mazurskie nazywane jest "Krainą Tysiąca Jezior", ale tak naprawdę jest ich ok. 2 600. Mazurskie jeziora powstały podczas ostatniego zlodowacenia bałtyckiego. Kiedy lądolód się cofał, pod nim płynęły rzeki, które wypłukały głębokie rynny a z nich powstały mazurskie cuda natury.

Oczywiście lokalizację noclegową wybraliśmy jak najbliżej natury, z dala od hałasu oraz miejsc zatłoczonych przez turystów.
Nasze pole namiotowe "Bartek" znajdowało się w Zęłwągach w odległości niecałych 6 km od Mikołajek. Zełwągi położone są pomiędzy trzema jeziorami, Inulcem, Głębokim i Płocicznym.

śniardwy trasy rowerowe
Most Wiszący w Mikołajkach

Tę piękną krainę postanowiliśmy przywitać wycieczką dookoła największego jeziora - Śniardwy. Lepszej krajoznawczej wycieczki nie mogliśmy sobie wymarzyć. Otaczały nas lasy, jeziora oraz pola pełne maków i chabrów, tworząc przepiękne widoki.

Przebieg trasy: Zełwągi - Mikołajki - Stawek - Łuknajno - Suchy Róg - Węzewo - Okartowo - Nowe Guty - Kwik - Zdory - Szczechy Wielkie - Maldanin - Snopki - Wejsuny - Popielno - Wierzba - Kulinowo - Mikołajki - Zełwągi

Po drodze w okolicach Popielna mieliśmy okazję przejechać przez Rezerwat Dzikich Koni. Jest to miejsce prawdziwych tarpanów - Koników Polskich. Koniki  Polskie na ogromnym leśnym terenie rezerwatu poruszają się na wolności cały rok. Natomiast na drodze pojawiają się znaki ostrzegawcze oraz ograniczenia prędkości, ponieważ koniki również poruszają się po drodze między samochodami.

Z Popielna dojechaliśmy do portu w Wierzbie.  Na drugą stronę jeziora Bełdany musieliśmy przepłynąć promem, aby dostać się do Mikołajek.

trasy rowerowe na mazurach
Przeprawa promem z Wierzby

Wycieczka dookoła Jeziora Śniardwy

mikołajki mrągowo
Jezioro Śniardwy

Most w Mikołajkach

Naszym punktem startowym i końcowym był most wiszący w Mikołajkach. Jedyne miejsce, które znajdowało się w centrum większego miasta. Wycieczka dookoła jeziora Śniardwy niesie za sobą niesamowite widoki z dala od hałasu.

Niedługo po powrocie na pole namiotowe na naszej ulubionej kładce łowiąc ryby podziwialiśmy codzienny piękny zachód słońca.

Jezioro Inulec

Następnego dnia postanowiliśmy pojechać nad jezioro Ryńskie. Ryn jest miasteczkiem położonym między dwoma jeziorami: Ryńskim i Ołów. W samym centrum znajduje się pokrzyżacki zamek. Nad jeziorem ryńskim znajduje się promenada wraz z przystanią Ekomarina. Miasteczko to jest bardzo lubiane przez żeglarzy.

giżycko mikołajki
Przystań Żeglarska w Rynie

trasy rowerowe inulec jezioro ryńskie

Przebieg trasy : Zełwągi - Mikołajki -Tałty - Ławki - Ryn - Krzyżany - Słabowo - Sądry - Mierzejewo - Notyst Mały - Użranki - Cudnochy - Faszcze - Zełwągi

Łącznie po Mazurskich okolicach wyszło nam 160 km.

Niestety wszystko co dobre szybko się kończy. Przyszedł dzień kiedy musieliśmy spakować rowery i wracać na Śląsk do codziennej rutyny.